Voor en door buurtbewoners.

Buurtnieuws

Wijkmarkt: sociale impact met verkoop groente en handgemaakte producten

Op woensdagen tussen 12:30 en 16:00 uur vindt iedere week een ‘Corona-proof’ wijkmarkt plaats bij de Groeituinen op de Patersweg 53 in Oud-Krispijn, Dordrecht. Eind mei nam Mathanja Walinga, voorzitter van de Groeituinen en initiatiefnemer van de Zolderkamer, het initiatief om op een woensdagmiddag handgemaakte mondkapjes te gaan verkopen. Inmiddels is dit initiatief uitgegroeid tot een wekelijkse wijkmarkt, waar naast handgemaakte mondkapjes, keuken- en tuinschorten en etuis ook diverse andere producten worden verkocht. Zo zijn er elke week verse, onbespoten groenten van Zorgboerderij de Zuidpunt en Stadslandbouwkas de Oude Beer en gedroogde (soep)groenten en plantjes voor in de tuin van de Groeituinen zelf. Ook wordt er koffie uit zusterstad Bamenda en jam en honing uit Dordrecht verkocht. En een regelmatige bezoekster van de Groeituinen verkoopt er haar creaties van spijkerstof. Inwoners van de wijk die zelf iets willen verkopen, zijn van harte uitgenodigd om een eigen kraampje te komen vullen!

De handgemaakte mondkapjes die op de wijkmarkt worden verkocht, zijn gemaakt van de restjes stof die overblijven na het maken van verzwaringsdekens en -kussens. De Zolderkamer produceert deze verzwaringsdekens en kussens op maat, voor prikkelgevoelige kinderen en volwassenen. Zij komen door de diepe druk van de kussens en dekens goed tot rust, iets dat zonder hulpmiddelen niet altijd lukt. Doordat de dekens en kussens in diverse kleuren en stofsoorten worden gemaakt, zijn ook de mondkapjes van de reststof verkrijgbaar in diverse prints en kleuren. De opbrengst vloeit grotendeels terug naar de Zolderkamer, die hiervan weer nieuwe dekens en kussens kan maken en daarmee vele kinderen en hun ouders gelukkig maakt. Van elk verkocht mondkapje gaat ook 1 euro naar hulp aan mensen in zusterstad Bamenda die getroffen zijn door de Corona-crisis. Mede om die reden is er ook een speciale Afrika-collectie mondkapjes, gemaakt van prachtige Afrikaanse stoffen.

De opbrengst van de koffie, thee en jam, die worden verkocht door Stichting Dordrecht Bamenda, gaat volledig naar onze zusterstad. Naast los, worden deze producten ook in cadeauverpakkingen met mooie kopjes en in speciale Dordrecht-Bamenda Corona-pakketten verkocht. Vanaf 24 juni worden sierraden uit Bamenda toegevoegd aan het aanbod. De opbrengst – die door Wilde Ganzen zal worden verdubbeld wordt ingezet om op diverse plekken de hygiëne maatregelen te nemen die nodig zijn om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, om mensen die hun werk verloren hebben te helpen door ze nieuwe vaardigheden aan te leren zoals online verkopen en produceren van mondkapjes, om aangepast digitaal lesmateriaal te ontwikkelen voor kinderen met een beperking en om de zwaarst getroffenen van voedselhulp te voorzien. Omdat voor deze activiteiten, die door drie lokale partners van de stichting in Bamenda zullen worden uitgevoerd, in korte tijd veel geld opgehaald moet worden, is de stichting ook vervroegd gestart met de verkoop van kaartjes voor het exclusieve jubileumdiner van de stedenband, die volgend jaar haar 25-jarige jubileum viert. Wie nu een kaartje koopt, helpt nu de gevolgen van Corona in Bamenda beperken, en kan volgend jaar genieten van een heerlijk driegangen-diner, inclusief drankjes!

De verse groenten van de Zorgboerderij en van de Stadslandbouwkas worden op de dag zelf door zorgboeren en vrijwilligers van het land gehaald en naar de Groeituinen gebracht. Deze groenten, die voor de Corona-crisis naar diverse adressen hun weg vonden, bleven door de Corona-crisis deels onverkocht. De wekelijkse wijkmarkt biedt de twee organisaties de kans hun producten alsnog kwijt te raken. En dat gaat goed: vaak zijn de groenten na een uur al grotendeels uitverkocht. Wie veel keus wil hebben, kan dus het beste vroeg komen!

Nieuws van dordtcentraal.

Actueel

Parkhuis + Het Spectrum + Swinhove Groep = Salios

REGIO – In maart van dit jaar werd bekend dat het Parkhuis, het Spectrum en de Swinhove Groep de ambitie hebben om te gaan fuseren. Inmiddels zijn de fusiepartners hard op weg om de benodigde stappen te zetten om deze juridische fusie te realiseren. Er is ook een nieuwe naam bedacht. Onder professionele begeleiding hebben medewerkers in de afgelopen maanden meegedacht over de nieuwe naam. Daar zijn veel creatieve reacties op gekomen die hebben geleid tot de naam Salios. Afhankelijk van de snelheid waarmee de procedures kunnen worden doorlopen, streven de organisaties naar een fusiedatum van 1 april 2024.

Actueel

Meer horeca en groen voor attractieve binnenstad

DORDRECHT – Uit onderzoek blijkt dat Dordrecht minder horecagelegenheden heeft dan vergelijkbare steden in Nederland. Terwijl het inwonertal van de stad de komende jaren met zo’n 5 procent toeneemt. Daarom vindt het college dat er meer horeca moet komen. En dan vooral horeca die aansluit bij de wensen van specifieke bezoekers van de stad. Een belangrijke wens daarbij is, zowel van bezoekers als bewoners, om meer groen in de straten te brengen. Wethouder Maarten Burggraaf geeft een toelichting op de zojuist verschenen Dordtse horecanota ‘Ruimte voor ontwikkeling’.

Actueel

Zorg en Zo: Goede voornemens onder druk

DORDRECHT – Hans Janssen is directeur van de regionale ambulancedienst. Hij schrijft iedere maand voor Dordt Centraal een column over zaken die hem raken binnen en buiten de zorg.